انواع بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی کدامند؟

آیا می دانستید که مواد پلاستیکی از انواع متفاوتی برخوردارند و همچنین از عناصر بسیار متمایز گرفته میشوند؟

عناصری از جدول شیمیایی همانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد همگی به عنوان مواد سازنده اصلی برای انواع مواد پلاستیکی به کار برده می شوند تا در نهایت محصولاتی ساخته شوند که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم. تعدادی از مواد پلاستیکی شفاف و بادوام بوده و برای ساخت عینک ها و یا عینک های مخصوص شنا و یا کارهای سخت به کار برده می‌شوند و این در حالی است که سایر مواد پلاستیکی قوی و سبک وزن بوده و باعث می شود تا ما بتوانیم محصولات بیشتری را با بسته بندی کمتر حمل و نقل کنیم. علاوه بر آن انواعی از مواد پلاستیکی وجود دارند که قابلیت مقاومت در برابر باکتری ها را داشته و برای ساخت بسته بندی های مواد غذایی و یا تجهیزات پزشکی نجات بخش زندگی انسان‌ها به کار برده می شوند.

نیازی نیست که شما یک دانشمند باشید تا حتما بتوانید از مصارف متعدد مواد پلاستیکی آگاه شوید

از مواد پلاستیکی به منظور ساخت انواع بسته بندی های مواد غذایی و به دلایل متفاوتی استفاده می‌شود به عنوان مثال آنها می توانند از مواد غذایی در برابر آسیب‌ها حفاظت کنند، ایمنی آنها را تامین کنند و همچنین میزان تازگی مواد غذایی را افزایش دهند.

از چه پلاستیک هایی برای تولید و بسته بندی های مواد غذایی استفاده می شود؟

 ممکن است شما شماره های ۱ تا ۷ را در قسمت کف ظروف پلاستیکی و یا قسمت های جانبی آن ها دیده باشید این شماره با نام کد شناسایی رزین شناخته می‌شود که همچنین نام شماره بازیافت نیز به آن داده می‌شود و می‌تواند اطلاعاتی در خصوص امکان بازیافت یک محصول و یا عدم آن به مشتری بدهد. دسته بسیار بزرگی از رزینهای پلاستیکی که در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی به کار برده می شوند قابلیت بازیافت دارند و در اغلب موارد نیز برنامه های بازیافت انجمنی بطری های پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات و یا پلی اتیلن های دارای وزن بالا را جمع‌آوری می‌کنند اما تعدادی از این انجمن‌ها برنامه‌های خود را توسعه داده‌اند تا بتوانند انواع بیشتری از مواد پلاستیکی را گردآوری کنند. اگرچه بیشتر این انجمن ها از ساکنین و شهروندان درخواست می کنند تا محصولات غذایی را با توجه به شکل آنها بازیافت کنند مانند بطری‌ها، پوشش درب بطری ها و ظروف حاوی مواد غذایی و سایر موارد اما تعدادی از آنها کد شناسایی رزین را مد نظر قرار می‌دهند. در این قسمت با دسته‌ای از پلاستیک ها و کد شناسایی رزین آنها آشنا می شوید:

 

پلی اتیلن ترفتالات با کد شناسایی رزین شماره ۱

پلی اتیلن ترفتالات که با نام اختصاری PET نیز نشان داده می‌شود، نوعی پلاستیک سبک بوده که از مواد نیمه سخت و یا سخت ساخته می شود که باعث می شود تا این ماده مقاومت زیادی در برابر ضربه داشته باشد و همچنین از مواد غذایی و یا مایعات موجود در بسته بندی های ساخته شده از این ماده حفاظت کند. پلی اتیلن ترفتالات معمولاً برای تولید بسته بندی هایی برای نوشیدنی ها سبک، نوشیدنی های ورزشی، بطری های آب یکبار مصرف، انواع سس ها و ویتامین ها و بطری های روغن های گیاهی و کره بادام زمینی به کار برده میشود. سازمان غذا و دارو نیز تایید کرده است که امکان تماس این ماده با مواد غذایی وجود دارد و بی خطر می باشد. علاوه بر آن می توان مواد ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات را بازیافت نمود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید